Natur

Turpost 2-6-9-10

Oppsamling av de fire turpostene vi har vært på. 2.Kirkebyfjellet med utsikt ned på Meråker. 6. Rottenikkhula i Kopperå 9. Høgåsen, med utsikt til Mannfjellet og Fonnfjellet. 10. Vindarna...

Høst.

Høsten er fin med flotte farger og klare dager. Vonde bein tiltross, dette er ca 20 m fra bilen. Så ut på tur uansett :)

Topptur(er)

Søndag 8.september dro æ på langtur. 10 og en halv time på tur. Og for en tur. Over tre tusenmeters topper. Røsshaugen tok virkelig kaka. En fantastis utsikt. At turen ga meg betennelse i et kne og...

Turpost 3,5 og 7.

De tre siste turpostene er gjort unna. Tippen på Funnsjøen. Litjtuppa var med på Litjfjellgruva. Sykla til Skakkelvollen. Da er alle ti unnagjort og æ venter spent på neste års poster.

Turpost 2- 8-9-10.

Fireposter til er tatt:) Prestegårdsskogen. Hammerskallgruva. Brenthaugvollen. Bjørnhølen

Turpost 4 og 6.

Tar ikke postene i rekkefølge, men litt mer praktisk i forhold til hvor de ligger. På søndag ble det to. Nr. 4. Sneiåsvollen Nr. 6. Gammle Tjærebrenneriet oppi Dalavola. Spor etter liv og vi...

Turpost 1.

Øykleiva i øsende regn. Eivor i meis for første gang.

Høst

Noen høstbilder.

Storlirennet 2012

Storlirennet er et turrenn på 36km fra Storlien i Sverige til Meråker. Rennet går i flott fjellterreng. Idag har jeg vært med på matstasjon på Fløyttjønna. Vi fikk litt snø da vi dro opp og frykta ...

Mannfjellet 1043moh og Røsshaugskaftet 1036moh.

Topptur igjen. Fikk med meg følge idag da. Tru vi valgte litt feil lei men kom oss da opp og ned. Litt regn i lufta men ok temperatur og høyt skydekke. Så vi hadde flott utsikt og en flott tur. Kj...

Rundfjellet 1014 moh og Litjkjølhaugen 1152 moh.

Var på en kjempeflott fjelltur igår.I et område jeg ikke hadde vært før. Mye folk også, da det i helga arr. Meråker Mountain Chalange og et løp over alle de 26 toppene i kommunen som er over 1000m....

Turposter 2011

Da er vi igang med årets poster. Og det har vært en god start. Tatt 4 av 10 allerede ungene. Mor har tre. Turpost 2. Kjørkbyfjellet. Høgt og fritt med flott utsikt. Toppen av skiheisen. Det var...

Lamming

Idag har jeg og Ane vært på lamming. Det var det masse lam i fjøset og to kom mens vi var der. Ane kosa seg. Uredd og nysgjerrig. Helt fersk!!!!Kooos!

VÅR

Like sikkert som at våren kommer hvert år er det at nytt liv blir født overalt i naturen. Og at det er et yrende fugleliv for tiden er sikkert. Og vi har jo vært velsignet med et nydelig vær siste ...

Påsketur til østlandet.

Etter å ha studert værmeldingene tirsdag i forrige uke, fant jeg ut at jeg skulle kjøre en tur å besøke slekt og venner på østlandet. Ungene synes også dette var greit. Vi var lei mye bløt snø og r...

S N Ø !!!

Store mengder SNØ. De har kommet store mengder snø siste dagene og det snør fortsatt heftig. Armene verker etter måkinga. Er så høye kanter at det er vanskelig å få unna snøen nå. Tru det bi lenge ...

Storlirennet 2011.

Idag har jeg vært med på saftstasjon under Storlirennet. Vi var mange, store og små, som delte ut saft, sportsdrikke, bananer og boller. Turrennet går fra Storlien i Sverige og til Meråker. 36km i ...

Nydelig vær og skiføre.

De siste dagene har det gått i skiturer hit og dit i bygda. Lørdag gikk Marthe, Ane, Mira og jeg til Litjfunnsjøvollen. 6 km t/r. Det var ok vær oppover, blåst og føyk litt, men nedoverturen ble re...

Knallhelg på ski!

Superflott vær men noe kaldt! Har gått på Fjergen to dager på rad. En tur på rundt ei mil tur-retur. LØRDAG var vi3 mødre, 6 unger og 2 hunder som la ut på tur. Det var minus 20 fra morran, men i ...

Nå er det ingen unnskyldning....

...at utstyret ikke er i orden. Kjøpt meg nye ski,sko og staver. Uten stålkanter og kortere og lettere enn fjellskia. I går fikk æ testa dem. Da ble det tur til Fjergen, ca ei mil det. Mildt og fin...

Kald november.

Vi har hatt det veldig kaldt i november, med minus 20 og mer i flere uker. Men det er flott da når fjellene farges rosa og sola kommer fram.

Fonnfjellet 1100 moh.

Idag hadde jeg bestemt meg for å gå på Fonnfjellet. Været var skiftende og jeg ble i tvil om jeg skulle gå helt på toppen. Skodde dottene for rundt, det blåste og det regna. Tok ei lang mat, og vur...

Kluktoppen 1110 moh.

Endelig ble det topptur. Og jett om vi valgte rett dag da! Sol og vind. Akkurat passe varmt ble det og. Kluken er et grensefjell i Meråker og her ligger grenserøys nr.159. Kluken er og ett av de to...

Flere turposter.

Er oppe i 5 av 10 nå og har hentet meg en pins for det. T-skjorte for 10. Bare å trimme videre.Maud og Mai Brit på Eggkammen.Mira ved Litjfunnsjøen.

Turpost nr.10

Da er det på'n igjen med turposter. Jeg har vært på to. Mira og jeg tok en nå i ettermiddag. Så godt å gå i skog/myr/fjellterreng. Her er vi på RYA på Fjergen.

På tur rundt Kontordammen i Kopperå.

Mønster i vann!Ikke langt rundt, men en koselig tur.

Nydelig skitur til Finnkoia.

Idag ble det en lengere skitur. Vi har snakka om det lenge at vi skulle til denne lille kåken, men det har jo aldri blitt no...før idag. Flott vær, løyper og føre. Akkurat kor langt det er vet jeg ...

Vinter.

Det har vært rimelig kaldt siste uke og et par bilder kommer her.....Synes nå dette er finere og bedre vinter enn regn og slaps jeg da. Det er vel rundt -30 når jeg tar disse, og det er i overkant ...

Lady på tur...........

Ikke greit å ha mye og lang pels i blautsnøen.

Turpost nr.3.

Dette var den eneste posten ungene hadde igjen for å få alle ti postene i år, og få t-skjorte. Det er kommet en del snø og det ble et ufyselig vær etterhvet, men vi kom oss på Navneberget på Funnsj...

Høsten er her.

I går dro vi opp på hytta på ettermiddagen for å ta inn båten. Det har regnet mye i det siste og sjøen var stor så vi fant ut vi kunne legge båten inn i naustet. Det begyner å bli farger og det bli...

Turpost nr.7

Turpost nr.7 ligger på Mannligruva. Ei gammel nedlagt gruve ca 3km fra vei. Det var brukbart vær mens vi gikk oppover og ble bare bedre og bedre. Noe gjørmete vei gjorde at noen(les meg) var ganske...

Turpost nr.10.

Da har vi gjort unna en turpost til. Unga har nå 7 og mor 5. Vært å fått oss pins nå for 5 turer. Denne turen går i fint skogterreng forbi et vann og er ca3 km. Jeg kom hjem med en stor kul og skru...

Langedrag Natur park.

Idag har vi besøkt Langedrag. Vi er jo på østlandet og fant ut at vi kunne ta turen på en dag. Og vi har kjørt bakker og svinger opp og ned mellom tre dalfører! Fint vær og brukbar temp også idag. ...

Turpost nr.8

Akkurat på riksgrensa mellom Norge og Sverige ligger Brudesløret. Dit gikk jeg og litja idag mens storebror var med mormor på bytur. Et flott fossefall nede i et juv. Posten stod på toppen før du g...

Turpost nr.9

Kalvhåmmåren på Fjergen.Bratt opp i to km til 761 moh. Tungt men en flott utsikt. Vi ble belønnet med ei regnskur akkurat da vi var på toppen, men ellers var det fint vær.Mira synes utsikten var br...

Turpost nr.1

Idag har vi vært på Furuhaugtjønna. Dette er post nr. 1 i turprogrammet. Ca 3km å gå, mest oppoverbakke. Men tjønna vi kom til var nydelig og posten lå ute på ei øy der det var bålplass og benker. ...

Turpost nr.4.

Det settes opp ti turposter i bygda her hver sommer. Premiering for 5 og 10 turer. I fjor klarte vi bare å få til 5, men i år har vi tenkt å ta alle ti. Starta i går med den korteste. Ca 1.5 km til...

Herlig helg utendørs!

Vi er tilbake etter tre døgn i friluft. Fredag pakket 7 voksne og 5 unger, fra 1-8år, utstyr for båt-kano-telt tur over Feren i Meråker og ned Forra elva, med mål i Sillermoen. Vi hyra en leiebåt i...

ELG

Fikk så lyst til å ta med dette bilde av elgen som mamma hadde i hagen i hele vinter. Bildet er tatt av dattera mi, Marthe. Elgen gomler ivei på treet som er fullt med juletrelys! Ikke et lys var ø...

Skikkelig vårhelg.

I helga har det virkelig vært vår. Vi har kosa oss masse ute og ungene har syklet og sparket fotball. Rollerblades ble det også idag. Det har vært sol og varmt. All snøen er borte og det blomstrer....

Påska 2009

Oppsummeringa får være våt og varm. Dvs. ikke det at det regnet mer en to daga, men det var så varmt at all snøen var søkk våt og denble etterhvert råtten. Vi har hatt mest fint vær, sol og tidels ...

Palmesøndag

Fin skitur palmesøndag. Og naturen byr på fine "kunstverk".

Vår????

Vel jeg begynner å lure på om det blir vår i år. I går natt kom det nye ti cm med snø. Og vi har nok fra før. I morrest var det jammen minus 20 grader! Det var litt sjokk etter at det faktisk har v...

Meråker Mesterskap 2009

Skirenn idag også i nydelig vær. Unga fikk prøve seg både i hopp og langrenn med innlagt standplass øvelse. Kast på blink(rompebrett) med trebiter. Etterpå var det premieutdeling. Alle fikk kopper ...

Lørdag 28.februar 2009

Skal ikke klage på været denne lørdagen. Fjellet heter Kluken og er vel 1100m.Har vært på toppen et par ganger på ski.Silkeføre.

Tur i helga.

Lørdag var vi på skitur og kosa oss med pølser og sjokolade. Satt på toppen av en bakke i lysløypa og ungene som var med hadde ski og akebrett med. Full guffe. Sjøl fikk jeg gått en og en halv rund...

Dagens tur.

Når sola kommer får man lyst til å ut å gå. Så mens brød-deigen heva gikk jeg meg en tur.

Skøytetur idag.

Etter to uker med mye vind er all snø borte på de fleste innsjøer og tjønn her i trøndelag. Idag var vi flere som fant ut at vi skulle dra til ei slik tjønn for å gå på skøyter og grille pølser. Ti...

Morgenstemning

Vi har ikke sola på huset vårt enda men vi ser a snart........Men med sånne fargespill på himmelen så er det flott å stå opp likevell.

Januarmorgen 2009

En nydelig soloppgang nå i helga.

SNØ !!!!!!!!

Når det endelig skulle bli vinter så ble det til gangs. Fra torsdag til fredag kom det en halv meter på en gang. Vi måkt og måkt. Og det har dryssa ned mer i helga. MEN..... endelig er det skikkeli...

Blånisse på tur

En liten blånisse i full fart. Travelt før jul....

November sol

Ut på tur...........

...........aldri sur må være mottoet for gårsdagens tur til Lillefjell gruver. 7 km i regn og vind. Tapre unger som hadde fortjent kakaoen sin ja. Men styggvær har jo og sin sjarm. Fine fargespill....

Høsten i Meråker

Dette bildet er tatt 30.september i år.

Blomster i hagen

Nå blomstrer det virkelig flott.

Ferieturen

Noen bilder fra et vakkert land......Bleiksøya vest for Andøya.Torghatten ved Brønnøysund.

Hagen blomstrer

Gjeiteramsen er vel ikke noe hageblomst men det er enormt mye av den på enga. Og fin er den så lenge den er rosa og ikke blitt til hvite ulldotter. Ellers begyner potter og ampler og bli fine og fr...